torsdag 7 november 2013

cookie dough med smak av pepparkaka

Jag har nog alltid tyckt att pepparkaksdegen är snäppet godare än själva pepparkakorna, men man kan ju inte äta hur mycket deg som helst utan att få ont i magen. Jag började därför fundera på en lösning på "problemet" och kom fram till att det borde funka att helt enkelt tillsätta 2 msk pepparkakskryddor till receptet jag använder när jag gör cookie dough. Voilà! En pepparkaksdeg med choklad som är till för att ätas obakt! ;) Bild är på gång!

COOKIE DOUGH MED SMAK AV PEPPARKAKA
110 g smör
0,5 dl strösocker
1 dl farinsocker
2 msk mjölk
2 msk pepparkakskryddor
0,5 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1 dl hackad choklad av valfri sort (jag använde vanlig blockchoklad)

1. Vispa ihop smör, strösocker och farinsocker.
2. Tillsätt sedan mjölken, pepparkakskryddorna och vaniljsockret och blanda samman ordentligt.
3. Tillsätt vetemjölet och saltet. 
4. Vänd slutligen ner den hackade chokladen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar