tisdag 13 december 2011

lussekatter

Lucia står för dörren och det betyder att det äntligen är dags att ta tag i årets lussekattsbak! Whee! :) Jag har i flera år använt kesella i mina lussekattsdegar eftersom jag tycker de håller sig saftiga mycket längre då. Se upp med mjölmängden, förresten! Som ni ser ska man enligt originalreceptet använda 18-19dl vetemjöl, men jag behövde bara använda 12dl till degen + lite till utbakning. Ta lite åt gången och prova er fram, alltså. Sen är det för övrigt väldigt bra att faktiskt komma ihåg att pensla lussekatterna med ägg + trycka i russin innan de ska in i ugnen sista gången. Undertecknad glömde givetvis bort den lilla detaljen (skyller på att jag bakade så sent på kvällen, haha), men visst ser de goda ut ändå? ;)

LUSSEKATTER MED KESELLA (ca 35st, ugn: 225ºC)
50 g jäst
125 g smör eller margarin
5 dl mjölk 3%
250 g Kesella lätt
1–2 påsar saffran
1 3/4 dl socker
1/2 tsk salt
18–19 dl vetemjöl

Pensling och garnering:
1 uppvispat ägg
russin

1. Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet och tillsätt mjölken. Låt det bli fingervarmt. Häll det över jästen och rör om så att den löser sig.
2. Tillsätt kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den är blank och smidig och släpper skålens kant. Låt jäsa under duk ca 40 minuter.
3. Stjälp upp degen och knåda den smidig på nytt. Tillsätt eventuellt lite mera mjöl.
4. Dela degen i ca 35 lika stora bitar. Dela varje bit och rulla ut till längder, ca 18 cm. Lägg samman längderna två och två och snurra ändarna. Lägg dem på bakpappersklädda plåtar. Låt dem jäsa under duk ca 30 minuter.
5. Pensla bullarna med uppvispat ägg och garnera med russin. Grädda mitt i ugnen 6–8 minuter eller tills bullarna har fått fin färg och känns torra.
6. Låt lussekatterna kallna på galler under duk. De går bra att frysa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar