onsdag 14 december 2011

ischoklad

Ischoklad innehåller faktiskt bara två saker: blockchoklad och cocosfett. Grundtanken är att man har dubbelt så mycket choklad som fett, så det är inte alls komplicerat. Bra va? :)

ISCHOKLAD (ca 70st)
250g blockchoklad
125g cocosfett

1. Smält blockchokladen och cocosfettet under omrörning i vattenbad.
2. När du fått en jämn och fin smet kan du börja hälla upp den i ischokladformar!

TIPS! Om du vill ha någon smaksättning på chokladen är det bra att inte fylla formarna alltför mycket, utan lämna plats för godsakerna som ska i. ;)

ISCHOKLAD MED SMAKSÄTTNING
Om du som jag gillar att piffa upp klassiska recept lite grann så kan jag verkligen rekommendera att smaksätta ischoklad! Det är busenkelt och blir jättegott! I år gjorde jag tre olika smaker: polkagris (jag valde "Mariannegodis" för att få lite extra choklad), daim och vit choklad.

1. Hacka valfri mängd av det du vill smaksätta med i lagom stora bitar.
2. Lägg i det i ischokladformarna innan du häller på chokladsmeten.
3. När pralinerna är färdigpiffade är det bara att slänga in dem i kylen och låta dem stelna! :) Nom nom nom!

TIPS! Den vita chokladen kan man antingen hacka eller smälta. Jag ville få tigerkakseffekt på min ischoklad, så jag smälte den vita chokladen och ringlade i den i formarna efter att jag hällt i ischokladsmeten.

 
 


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar