onsdag 14 december 2011

pepparkakshusdeg

När jag var liten var jag ofta hemma hos min kompis Johanna och lekte. Hennes mamma var jättepysslig och hade alltid nya roliga projekt på gång som vi fick hjälpa till med. Jag minns bland annat att hon brukade göra en speciell pepparkaksdeg till pepparkakshus, som inte smakade alls gott (vi provsmakade givetvis, haha) men som var kanonbra till just byggen. :) Jag och H bygger pepparkakshus efter egna ritningar varje år, men brukar ha problem med att de lätt faller sönder. Kom att tänka på den där specialdegen så googlade runt lite och hittade faktiskt ett recept som verkar vara bra! :) Here it goes!

PEPPARKAKSHUSDEG
150 g smör
5 dl socker
2 dl sirap
2 dl vatten
1 msk av vardera kanel, ingefära, nejlika och bikarbonat
17 dl mjöl

1. Smält smöret
2. Rör samman smör, socker, sirap och vatten.
3. Tillsätt kryddor och bikarbonat.
4. Arbeta in mjölet tills degen känns lätt att jobba med.
5. Låt vila i kylskåp under natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar