söndag 17 november 2013

pepparkakskladdkaka med pepparkaks-cookie dough

Jag fick tips av en vän häromveckan att pepparkakskladdkaka är en riktig höjdare! Dessutom är det väldigt lätt att göra - byt bara ut kakaon mot pepparkakskryddor! För att piffa till kakan lite extra tillsatte jag bitar av pepparkaks-cookie dough efter ungefär halva gräddtiden. Det blev underbart gott och kakan försvann i rasande fart! :) Tyvärr glömde jag helt bort att ta kort på den eftersom jag hade bråttom iväg till repan i förmiddags, men jag har planer på att baka en ny i veckan som kommer!

PEPPARKAKSKLADDKAKA MED PEPPARKAKS-COOKIE DOUGH
2 ägg
3 dl socker
2,5 tsk vaniljsocker
1 påse pepparkakskryddor
0,5 tsk salt (knappt)
1,5 dl vetemjöl
100 g smält smör
pepparkaks-cookie dough

1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Rör ihop ägg och socker.
3. Blanda i de övriga ingredienserna. Vispa inte utan rör bara i dem!
4. Häll i smeten i en smörad och bröad form.
5. Grädda kakan i ca 10 minuter.
6. Ta ut kakan ur ugnen och tryck i bitar av pepparkaks-cookie dough i den.
7. Sätt in kakan i ugnen igen och grädda i ca 5-10 minuter. Den ska vara knaprig i kanterna och kladdig i mitten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar