måndag 28 oktober 2013

små saffranssnurror med pepparkaksfyllning

Jag älskar både lussebullar och pepparkakor, så jag bestämde mig för att experimentera lite med de båda smakerna genom att göra lussebullar med pepparkaksfyllning! Det blev fantastiskt gott! :) Eftersom mina minikanelsnurror blev så populära när jag bjöd på dem, valde jag att göra även de här bullarna som små snurror. När jag ändå höll på att experimentera så passade jag på att göra halva degen med en annan fyllning! Receptet på den är på gång! ;)

SMÅ SAFFRANSSNURROR MED PEPPARKAKSFYLLNING

Deg
50 g jäst
6 dl mjölk
1 g saffran (två paket)
175 g rumstempererat smör
2 ägg (varav ett till pensling)
1,5 dl strösocker
1,5 tsk salt
ca 16 dl vetemjöl

Fyllning
50 g smör
1,5 dl farinsocker
1 msk pepparkakskryddor

1. Häll upp mjölk i en kastrull och blanda i all saffran.
2. Sjud ett par minuter tills allt saffran blandats med mjölken.
3. Tag av kastrullen från spisen och låt smeten svalna.
4. Smula ner jästen i en degbunke och slå den kalla degvätskan över.
5. Blanda tills all jäst har lösts upp.
6. Skär smöret i små kuber och tillsätt dem, några i taget.
7. Blanda i ägg, socker och salt.
8. Arbeta in mjölet, lite i taget, på låg hastighet.
9. Öka hastigheten och arbeta degen väl i cirka fem minuter.
10. Låt jäsa under bakhandduk till dubbel storlek, ca 30 minuter.
11. Blanda ihop ingredienserna till fyllningen till en slät smet.
12. Arbeta snabbt igenom degen på mjölat bakbord.
13. Dela degen i två delar.
14. Kavla ut ena deghalvan till en rektangel.
15. Bred ut hälften av fyllningen jämnt över degen.
16. Vik degen dubbel från kortsida till kortsida.
17. Kavla ut degen igen.
18. Upprepa proceduren med den andra deghalvan.
19. Skär smala strimlor av degen på det kortaste hållet.
20. Sno ihop varje strimla till en slarvig knut/ett litet nystan.
21. Lägg bullarna på en bakplåtspappersklädd plåt och låt dem jäsa under bakduk i ca 20 minuter.
22. Vispa upp ägget och pensla snurrorna med det.
23. Grädda snurrorna i mitten av ugnen i 8-10 minuter i 180 grader tills de är gyllenbruna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar