söndag 2 september 2012

whoopie pies med chokladsmak och rosa vaniljfyllning

Det här var mitt första försök att göra whoopie pies, och jag måste säga att jag blev överraskad över hur lätt det var! Dessutom går de ju att variera i all oändlighet. Yay! Kommer absolut göra fler sorter snart! Jag valde att göra "skalen" med chokladsmak och fyllde dem sedan med vaniljfrosting som jag tillsatt några droppar röd karamellfärg i. Hur gott som helst!

WHOOPIE PIES MED CHOKLADSMAK
100g smör
1dl socker
1 ägg
3dl mjöl
2tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
0,5dl kakao
1,5dl mjölk
 
1. Sätt ugnen på 175ºC
2. Vispa smöret fluffigt med sockret
3. Tillsätt ägget och blanda ordentligt.
4. Blanda alla torra ingredienser i en separat bunke och blanda sedan i dem i resten av smeten.
5. Häll i mjölken och rör försiktigt ihop allt till en jämn smet.
6. Spritsa ca 40 små plättar som är ungefär som 5-kronor i storlek på bakplåtsklädda plåtar. Tänk på att ha mellanrum eftersom de flyter ut!
7. Grädda kakorna i ca 10 min på nedre falsen i ugnen, tills de studsar tillbaka när du trycker lätt på dem.
8. Låt kakorna svalna helt och hållet på galler
9. Gör en valfri fyllning och spritsa den på hälften av kakorna.
10. Para ihop kakorna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar