onsdag 25 juli 2012

chokladmuffins black & white

Var inne på Familjeliv nyss och läste i en tråd där någon efterlyste goda muffinsrecept. Kom då på att jag inte bakat den här sorten på länge. De är visserligen väldigt mäktiga, men underbart goda! I originalreceptet står det att man ska få fyra stycken, men jag tycker de blir alldeles för stora då, med tanke på hur stor mängd choklad som då hamnar i varje muffin! Jag brukar i stället göra 6-8st. De blir fortarande ganska stora, men inte så stora att man inte orkar äta upp en hel. Funderar på att svänga ihop en sats ikväll om jag hinner, skulle va gott att ha som snacks under morgondagens tågresa till Hamburg! Sidan där jag hittade receptet, Dagens Muffin, är för övrigt helt fantastisk! Har hittat mycket inspiration där.
 
CHOKLADMUFFINS BLACK & WHITE
100g smör
1 3/4dl ljus sirap
1/4dl råsocker
1 stort ägg
3/4dl matyoghurt
4dl vetemjöl
1/2tsk bakpulver
1/2tsk bikarbonat
1/2tsk vaniljsocker
3-4msk kakao
150g mörk blockchoklad
100g vit choklad
 
1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Rör ihop smöret med sirap och råsocker till en slät smet.
3. Tillsätt ägget och matyoghurten
4. Sikta ner alla de torra ingredienserna och blanda ordentligt.
5. Hacka chokladen i rejäla bitar, och tillsätt dem sedan till smeten.
6.Smöra och bröa fyra av skålarna i en muffinsplåt gjord för sex stora muffins.
7. Fördela smeten i skålarna. Eftersom smeten är ganska fast svämmar den inte så lätt över i skålarna, så man kan fylla dem lite mer än vad man kan göra med en rinnigare smet.
8. Grädda dem tills de känns lagom torra, prova med en sticka.
9. Låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar