lördag 10 mars 2012

scones med filmjölk

En klar frukostfavorit på helgerna här hemma är nybakta scones. Idag testade jag ett recept med filmjölk i och det blev verkligen lyckat! Har för övrigt en förkärlek till att ha filmjölk i bakverk, eftersom Mormor alltid hade det i sina kringlor. De blev extra saftiga och goda då! :) Eftersom jag inte är så förtjust i grova scones bytte jag ut grahamsmjölet mot vanligt mjöl och det blev kanonbra ändå.

SCONES MED FILMJÖLK (4 pers)
3 dl filmjölk eller naturell yoghurt
75 gram smör
6 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk salt

1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
3. Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet.
4. Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa. Jag smälte mitt smör till hälften i micron och rörde sen ut det med en sked i stället. Funkade bra!
5. Blanda ner filmjölken och rör ihop till en deg, men rör inte i onödan utan sluta när du kan kan forma till en deg.
6. Dela degen i fyra bitar och platta ut till runda kakor, cirka 12-15 centimeter i diameter.
7. Skär två skåror i varje kaka, i ett kors.
8. Nagga kakorna med en gaffel.
9. Lägg på bakplåtspapper eller smord plåt och grädda ungefär 10 minuter.
10. Servera nygräddade och varma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar