söndag 22 december 2013

pepparkakscakepops

Jag och min vän tänkte baka cake pops med Ballerina Pepparkaka, men tji fick vi! Jag hittade nämligen inte kakorna i affären när jag skulle handla. Vi fick helt enkelt försöka komma på en lösning på problemet och bestämde oss för att prova med vanliga pepparkakor istället. Efter lite experimenterande fick vi ihop en riktigt bra smet bestående av krossade pepparkakor, cream cheese, vaniljsocker och havregryn! :) Enkelt, juligt och gott!

PEPPARKAKSCAKEPOPS
1 paket cream cheese
ca 30 pepparkakor
1.5 dl havregryn
2 tsk vaniljsocker
200 g choklad
strössel/riven choklad/kokos eller något annat gott att pynta dem med!
pinnar att sätta bollarna på (t.ex avkortade grillpinnar)

1.Häll cream cheesen i en matberedare.
2. Tillsätt vaniljsocker och pepparkakor. Mixa i några kakor i taget och smaka av tills du är nöjd. Vi använde ungefär 30st.
3. Tillsätt havregrynen och mixa till en slät, fast smet.
4. Ställ smeten i kylen i ca 30 min.
5. Rulla bollar av valfri storlek och lägg dem i en form med bakplåtspapper.
6. Sätt in formen i frysen och låt bollarna stelna i ca 1 timme.
7. Smält chokladen.
8. Doppa pinnarna i den smälta chokladen (de fäster bättre då!) och tryck i en i varje boll.
9. Doppa bollarna i den smälta chokladen och pynta dem sedan om så önskas.
10. Förvara dem väl kylda!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar