onsdag 2 oktober 2013

cake pops med saffran

Det här receptet experimenterade jag ihop häromdagen när jag blev jättesugen på saffran! Det blev väldigt bra och jag kommer definitivt att använda mig av det i jul! Jag valde Brago-kex som bas i smeten, eftersom de har en ganska neutral smak. Eftersom jag tycker om när det smakar mycket saffran använde jag 3/4-dels paket (ca 175 g) kex och 1 paket (200 g) cream cheese. Vill man ha mildare smak går det bra att öka på mängden kex och cream cheese lite, alternativt minska mängden saffran till en halv påse! Smaka av smeten tills du tycker det är lagom mycket saffranssmak och den är fast nog att rulla bollar av, helt enkelt. :)

CAKE POPS MED SAFFRAN
ca 200 g cream cheese
ca 3/4-dels paket Brago-kex
2 - 3 msk socker
1 påse saffran
200 g choklad
strössel/riven choklad/kokos eller något annat gott att pynta dem med!
pinnar att sätta bollarna på (t.ex avkortade grillpinnar)

1. Krossa kexen ordentligt. Bäst är att använda matberedare.
2. Blanda cream cheese, saffran och socker.
3. Tillsätt kexen till saffranssmeten och blanda tills du har en fast smet som går att göra bollar av.
4. Rulla bollar av valfri storlek och lägg dem i en form med bakplåtspapper.
5. Sätt in formen i frysen och låt bollarna stelna i ca 1 timme.
6. Smält chokladen.
7. Doppa pinnarna i den smälta chokladen (de fäster bättre då!) och tryck i en i varje boll.
8. Doppa bollarna i den smälta chokladen och pynta dem sedan om så önskas.
9. Förvara dem väl kylda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar