tisdag 13 augusti 2013

våfflor

När jag tänkte vara lite ambitiös och göra egen våffelsmet trodde jag att jag skulle hitta ett fåtal recept på nätet. Alltså ett fåtal varianter på typ frasvåfflor. Jag kunde inte haft mer fel. Det finns hur mycket som helst! Gick in på sidan våfflor.se och hittade allt från klassiska våfflor med jäst eller bakpulver till matiga, söta, våfflor för gluten- eller laktosallergiker, belgiska våfflor osv. Gaah! Jag måste nog bjuda in till våffelfest här hemma! ;) Den här gången bakade jag helt vanliga, klassiska våfflor. För enkelhetens skull valde jag ett recept med bakpulver i stället för jäst.

KLASSISKA VÅFFLOR
125g smör
2dl gräddmjölk (vi tog vanlig mellanmjölk, funkade bra!)
4dl vetemjöl
2 ägg
1tsk bakpulver
2dl iskallt vatten

1. Smält smöret och låt det svalna.
2. Vispa ihop mjölk, mjöl, ägg och bakpulver till en slät smet.
3. Rör i det smälta smöret och vattnet.
4. Hetta upp våffeljärnet.
5. Lägg en liten klick smör i järnet (om det inte är teflonbelagt) för att förhindra att våfflorna fastnar.
6. Grädda tills de fått en gyllenbrun färg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar