fredag 20 juli 2012

smålandskringlor

När jag letade efter bra recept på kringlor fastnade jag självklart genast för den här småländska varianten! ;) Hur jag kunde växa upp i Småland utan att någonsin stöta på namnet "smålandskringla" är en helt annan femma, haha. Misstänker att det är en variant på dessa min mormor bakade, i och med att de härstammar från Småland och dessutom innehåller filmjölk (som hon alltid hade i sina). Originalreceptet är för ljusa kringlor, men för att få lite grövre går det bra att byta ut hälften av vetemjölet mot grahamsmjöl (dvs 3,75dl vetemjöl + 3,75dl grahamsmjöl) och skippa pärlsockret.
 
SMÅLANDSKRINGLOR
7,5dl vetemjöl
1dl socker
1msk bakpulver
200g smör
2dl filmjölk
Pärlsocker
1. Sätt ugnen på 225ºC.
2. Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
3. Tillsätt smöret (rumstempererat) och fördela det så att du får en grynig massa.
4. Tillsätt filmjölken och knåda ihop till en deg.
5. Rulla ut degen i fingertjocka längder och forma kringlor av den (ca 30st).
6. Om du gör ljusa kringlor: pensla dem med lite vatten och strö över pärlsocker.
7. Grädda i ca 8-10min tills kringlorna fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar