måndag 23 juli 2012

glutenfria småkakor

När jag skulle baka det här receptet hade jag aldrig tidigare bakat någonting med majsstärkelse, utan bara använt det till redning av såser. Det visade sig vara väldigt lätt att jobba med även i kakdegar! Degen fick en lite annorlunda konsistens gentemot en vetemjölsdeg, men smakade nästan likadant. Hur konsistensen var annorlunda är lite svårt att beskriva, men jag upplever att en mjöldeg är lite mer elastisk. Kakorna är i alla fall väldigt lätta att göra, och degen går att variera hur mycket som helst! På sidan där jag hittade receptet står det bland annat att man kan tillsätta sötmandel, solroskärnor eller fast sylt. Jag delade min deg i tre delar. Den ena lät jag vara neutral, i den andra hällde jag 4 droppar röd karamellfärg och i den tredje 1tsk kakao. Man skulle ju också kunna hacka lite choklad och tillsätta det i kakodegen. Ska nog göra det nästa gång jag bakar kakorna! Jag fick förresten tillsätta lite mer majsstärkelse i karamellfärgsdegen, eftersom den blev lite väl kladdig annars. Som ni ser på bilden experimenterade jag också lite med en kaka genom att ta hälften rosa deg och hälften chokladdeg. Tyckte det blev en ganska rolig effekt! I originalreceptet står det att man ska rulla 25st bollar i storlek som köttbullar. Jag vet inte vilka köttbullar de tänker på, för jag fick bara 15st! Då gjorde jag dem ändå lite mindre både än IKEAs och min farmors. ;) Misstänker att storleken på bollarna bör vara ungefär 2cm i diameter om man ska få så många som 25st kakor. Tänk på att lägga dem med ganska stort mellanrum på plåten, för de flyter ut jättemycket! De färdiga kakorna smakar (enligt mig och H) precis som vanliga småkakor, men är lite sprödare.

SMÅKAKOR MED MAJSENA MAJSSTÄRKELSE
1 dl flytande/ca 90 g smält smör
0,5 dl socker
2,5 dl maizena majsstärkelse
äggula

1. Sätt ugnen på 175ºC.
2. Blanda smör och socker och rör i några minuter.
3. Tillsätt majsstärkelsen och äggulan.
4. Rulla små bollar (ca 2cm i diameter, tänk väldigt små köttbullar) och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
5. Platta till bollarna litegrann. Jag ville få lite gaffelkakseffekt på mina kakor och tryckte därför också lite lätt med en gaffel i dem.
6. Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 15min.
7. Låt kakorna svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar