söndag 1 juli 2012

amerikanska pannkakor

Igår förmiddag bjöd jag och H några vänner på brunch i samband med ett planeringsmöte för en resa vi ska åka på senare i höst! Jag tänkte av någon anledning direkt på amerikanska pannkakor när vi började prata om vad vi skulle bjuda på! Kanske för att brunch i sig känns amerikanskt? Ingen aning, men gott är det! ;) Hittade en sida som bara samlat recept på olika sorters pannkakor, och som faktiskt hade inte mindre än 2 olika recept på just amerikanska! Nice! Jag valde det som enligt sidan är det mest typiskt amerikanska; en fast smet som blir till centimetertjocka pannkakor. Det stod att de skulle vara extra små, så vi gjorde dem i vår plättlagg. På det viset fick vi dessutom extra jämna och fina pannkakor. Nice! Resultatet? NOM NOM NOM!!

AMERIKANSKA PANNKAKOR
knappt 5dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
1 tsk salt
3 msk socker
drygt 2 dl mjölk
3 ägg
50 g smör

1. Smält smöret och låt det svalna.
2. Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och socker i en bunke.
3. Blanda mjölk, ägg och smör i en annan bunke och häll i den torra blandningen.
4. Vispa ihop smeten. Enligt sidan där jag hittade receptet ska man inte bli besviken om den klumpar sig - det är fullt normalt. ;)
5. Stek flera pannkakor åt gången (de ska vara små, jag tänkte plätt-size). 0,5dl smet/pannkaka är en bra riktlinje. Tänk på att inte ha för mycket värme, eftersom tjocka pannkakor behöver bli lite bakade i pannan!
6. Vänd pannkakorna när du ser bubblor på översidan av dem!
7. Håll pannkakorna varma i ugn, ca 75ºC.
8. Servera med det du tycker är gott! Det riktigt amerikanska är såklart lönnsirap. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar